Het proces om de N211 te veranderen in een weg die energie geeft, is nieuw voor de provincie. Het normale proces van groot onderhoud wordt namelijk uitgebreid met nieuwe oplossingen op het gebied van energiebesparing en –opwekking. Door vooral op het resultaat te sturen, zorgen we ervoor dat experimentele en bewezen oplossingen allebei hun plek krijgen op de N211. Grofweg bestaat dit proces uit 6 fases, die hieronder worden beschreven.
Onderzoeksfase
In 2014 maakt de provincie een inventarisatie van het onderhoud dat uitgevoerd moet worden aan de N211. Royal Haskoning heeft een nulmeting uitgevoerd. Daarin is gemeten hoeveel CO2 vrijkomt bij het beheer en onderhoud van de weg. Zo is bepaald waar de grootste winst ligt op het gebied van energiebesparing en -opwekking.
Tegelijkertijd werd eind 2014 gesproken met de omgeving om ideeën uit te wisselen, en onderzocht de provincie de innovaties die nu al in wegen worden toegepast.
Naar aanleiding van het onderhoud dat uitgevoerd moet worden en een inventarisatie van maatregelen op het gebied van energie, zijn in 2015 acht oplossingen gekozen om verder te onderzoeken. Van deze acht oplossingen is doorgerekend of ze voldoende CO2-reductie opleveren tegen een redelijke prijs. Zo is er onder andere gekeken of het maaisel van de bermen gebruikt kan worden om energie op te wekken. Drie van de acht innovaties bleken geschikt en zijn door de provincie voorgeschreven in de aanbestedingsprocedure.
Participatiefase
De provincie weet alles van het onderhouden en beheren van wegen. Maar, welke oplossingen het meest geschikt zijn om te zorgen dat de N211 een weg wordt die energie geeft, kunnen we veel beter samen met kennisinstellingen en bedrijven bepalen. Daarom nodigt de provincie Zuid-Holland in de participatiefase kennisinstellingen, bedrijven en gebruikers uit om mee te doen. Samen met deze partners worden oplossingen bedacht voor bijvoorbeeld de verlichting, het gebruik, het wegdek en het groenbeheer. Dat resulteert in een voorlopig ontwerp dat tijdens een bewonersavond aan alle geïnteresseerden getoond wordt. Naar aanleiding van alle suggesties en ideeën wordt het voorlopig ontwerp uitgewerkt tot een definitief ontwerp, dat als basis dient voor de Bouwfase.
Voorbereidingsfase
In 2015 kiest de provincie ingenieursbureau SWECO om de werkzaamheden aan de N211 te begeleiden.
Het voorlopige ontwerp met het zogeheten beeldkwaliteitsplan is inmiddels gereed. Tijdens een informatieavond wordt het plan aan bewoners voorgelegd, die op verschillende punten hun ideeën en voorkeuren geven.
Naar aanleiding van alle suggesties en ideeën wordt het voorlopig ontwerp uitgewerkt tot een definitief ontwerp, dat als basis dient voor de Bouwfase. Kabels en leidingen zijn al verlegd in voorbereiding op het groot onderhoud.
Aanbestedingsfase
De aanbesteding voor de onderhoudswerkzaamheden is in oktober 2016. De procedure die gevolgd wordt is een zogenaamde concurrentiegerichte dialoog. In dit proces worden de aannemers uitgedaagd om binnen het programma van eisen eigen innovaties voor te stellen en zo veel mogelijk CO2-reductie te behalen. Naast de eigen innovaties van de aannemer, heeft de provincie zelf ook een paar maatregelen voorgeschreven die zij graag terugziet in de weg. In juni 2017 is BAM Infra als aannemer gekozen die de werkzaamheden zal gaan uitvoeren. De aannemer heeft maar liefst 21 innovaties bedacht voor de N211.
Bouwfase
In de bouwfase krijgt de N211 een volledige make-over. Er wordt groot onderhoud uitgevoerd: de fundering, de damwand en de inrichting van de rijbanen wordt aangepakt. Tegelijkertijd worden innovatieve energiemaatregelen aangelegd en krijgen de proefopstellingen voor de meer experimentele oplossingen een plek. Grote wegafsluitingen vinden zo veel mogelijk tijdens het weekend of ’s nachts plaats. Zo wordt de overlast voor gebruikers van de N211 zo klein mogelijk gehouden. De werkzaamheden starten op 12 maart 2018.
Oplevering
De oplevering van de weg is een belangrijk moment: vanaf nu geeft de N211 energie! Een goede reden voor een feest. Nu de weg in gebruik genomen is, is het ook tijd om het effect van de genomen maatregelen te meten. De nulmeting die tijdens de onderzoeksfase is gedaan vormt het uitgangspunt. Het energieverbruik van de verlichting en de wegmarkering wordt bijvoorbeeld vergeleken met de oude situatie, om te verifiëren of de berekende energiewinst ook daadwerkelijk gehaald wordt. Door metingen te doen, weet de provincie of deze maatregelen ook toegepast moeten worden in andere wegen. De N211 wordt in oktober 2018 opgeleverd.