Duurzaam OV



Omdat we de gezondheid van reizigers, inwoners en het klimaat belangrijk vinden, willen we schone(re) manieren van vervoer. Daarom hebben we afgesproken dat uiterlijk in 2030 ál het openbaar vervoer in Zuid-Holland vrij moet zijn van schade­lijke uitstoot.

Om aan deze duurzame ambitie te voldoen zetten we onder andere in op elektrische bussen, duurzame brandstoffen als waterstof, elektrische en hybride waterbussen en goede fietsvoorzieningen van en naar OV-haltes. In openbaar vervoer concessies geven we vervoerders hiervoor bindende richtlijnen mee en stimuleren we de overgang naar schoner en duurzamer openbaar vervoer. Beluister de podcast waarin beleidsadviseur Sebastiaan van der Vliet vertelt over duurzaam OV in onze provincie. Ook te beluisteren via Spotify.

Elektrische bussen

Elektrische bussen rijden comfortabel, zijn lekker stil en stoten geen schadelijke stoffen uit. De stadsbussen van Leiden, Drechtsteden en Gorinchem rijden nu al elektrisch. Dat gaat om in totaal 68 elektrische bussen. Als er nieuwe openbaar vervoer concessies worden aanbesteed komen er meer elektrische bussen bij.

Waterstofbussen

Bussen die rijden op (groene) waterstof stoten geen schadelijke stoffen uit. Het is dan ook niet voor niets dat 24 van de eerste 54 waterstofbussen in Nederland straks in Zuid-Holland rijden. De eerste 4 waterstofbussen rijden al op de R-netverbinding van Rotterdam Zuidplein naar Dirksland. De overige 20 bussen rijden vanaf de dienstregeling van 2022 in Hoeksche Waard – Goeree- Overflakkee.

Net als benzine en diesel wordt ook waterstof getankt. Daarom bouwen we een waterstoftankstation in Heinenoord dat volgens planning aan het eind 2021 klaar is.

De bussen maken deel uit van het JIVE 2 project en worden gefinancierd vanuit het onderzoeks- en innovatieprogramma Horizon 2020 van de Europese Unie, Hydrogen Europe en Hydrogen Europe Research.

Planning realisatie waterstofbus-tankstation

  • Tweede helft juli 2021: heiwerkzaamheden
  • Augustus-september 2021: laagbouw werkzaamheden (fundatievloer, grondwerkzaamheden etc.)
  • December 2021: ingebruikname waterstofbus-tankstation

Waterbussen

Vervoer over water kost relatief veel energie. Daarom werken we aan duurzame waterbussen. In 2022 start het contract met een nieuwe vervoerder van de Waterbus. Die heeft volledig elektrische en hybride schepen besteld. Voor de vaardienst binnen de Drechtsteden zijn drie volledig elektrische schepen besteld. Voor de vaardienst tussen Rotterdam en Dordrecht zijn 6 hybride schepen besteld. Deze schepen kunnen later worden omgebouwd tot volledig elektrische schepen.

Voor- en natransport

Bussen met gestrekte lijnen (zoals R-net) verkorten de reistijd. Daarmee wordt de bus aantrekkelijker voor keuzereizigers, zoals automobilisten. Een keerzijde van het strekken van buslijnen kan zijn dat reizigers een grotere afstand moeten afleggen van- en naar de bushalte. Daarom wordt het parkeren van fietsen bij (bus)haltes en stations makkelijker gemaakt. Ook blijkt uit deze snelstudie dat deelfietsen en deelscooters een goed verlengstuk kunnen zijn van het openbaar vervoer, vooral voor het laatste deel van de reis, waar de gebruiker meestal geen eigen vervoer heeft staan.