Ga naar de inhoud
Provincie Zuid-Holland
Zoeken
Direct naar
Menu
  • Home
  • OnderwerpenOnderwerpen

    • Wonen en Ruimte
    • Verkeer en Vervoer
    • Natuur en Landschap
    • Economie
    • Energie
    • Kwaliteit openbaar bestuur
    • Internationaal
    • Gezonde en veilige leefomgeving
    • Milieu
    • Samenleving
    • Klimaatadaptatie
    • Omgevingsbeleid
    • Digitaal Zuid-Holland
  • ActueelActueel

    • Podcast
    • Coronavirus
    • Provinciaal archief
    • Nieuwsbrieven
    • Nieuws
    • Verkeersinformatie
    • Bekendmakingen
    • N-wegen
    • Participatie
    • Na 75 jaar vrijheid
  • Politiek en bestuurPolitiek en bestuur

    • Ons provinciehuis
    • Werken voor de provincie
    • Kennis Zuid-Holland
    • Bestuur
    • Provinciale Staten
    • Coalitieakkoord 2019-2023
    • Missie en visie
    • Organogram
    • Feiten, cijfers en kaarten
    • Interim-Management Consult
    • Provinciale Adviescommissie Leefomgevingskwaliteit (PAL)
    • Provinciedichter
  • Online regelenOnline regelen

    • Leges infrastructuur
    • Subsidies
    • Vergunningen
    • Melding & verzoek
    • Bezwaar & klacht
    • Informatie
    • Overig
    • Ter inzage
    • Provinciale regelingen
    • Feiten, cijfers en kaarten
    • Huisstijl
    • Inkoop en aanbesteden
  • Contact
  • Organisatie
  • Werken bij
Direct naar
  • Contact
  • Organisatie
  • Werken bij
  1. Home ›
  2. Onderwerpen ›
  3. Verkeer en Vervoer ›
  4. Vaarwegen ›
  5. Vaarwegen ›
  6. Vaarweg Alphen aan den Rijn - Woerden ›
  7. Vervanging Steekterbrug
Deel dit op
  • Delen op Facebook
  • Delen op Twitter
  • Delen op LinkedIn

Lees voor

Vervanging Steekterbrug



De Steekterbrug in Alphen aan den Rijn is onderdeel van de provinciale weg N207. Dit is een belangrijke verkeersader van Gouda via Waddinxveen, Boskoop, Alphen aan den Rijn en Leimuiden richting Amsterdam. Per dag rijden ongeveer 36.400 voertuigen over de brug. Én varen zowel binnenvaartschepen als recreatieboten onder de brug door. Een goede doorstroming van het verkeer hier is dus belangrijk voor de mensen die er wonen en werken.

  • Actualiteit
  • Veelgestelde vragen

Actualiteit

Steekterbrug: van beweegbare brug naar vaste brug

Een beweegbare brug bevat veel techniek, die maar een bepaalde tijd meegaat. De huidige brug is aan het eind van zijn technische levensduur. Daarom moeten we de brug vervangen.

Tijdens de aanbesteding in 2022 bleek dat er niet voldoende budget beschikbaar is om een nieuwe beweegbare brug te bouwen. Daarom is gekeken naar andere mogelijkheden. Een vaste brug met een doorvaarthoogte van 5.40 meter is als beste keuze naar voren gekomen.

Grondig onderzoek

Er is uitgebreid onderzoek gedaan om tot dit goed afgewogen besluit te komen om de beweegbare brug te vervangen door een vaste brug met een doorvaarthoogte van 5.4 meter. Bij dit onderzoek zijn er gesprekken gevoerd met bewoners, gemeente en andere betrokkenen.

Planning

In 2023 wordt het ontwerp van de Steekterbrug verder uitgewerkt. Naar verwachting start de bouw van de vaste Steekterbrug halverwege 2024.

Lees meer informatie over vervangen Steekterbrug en de stukken van PS.

Veelgestelde vragen

Aanleiding vaste brug

Waarom wordt er gekeken naar een vaste brug?

Tijdens de aanbesteding is geconstateerd dat het niet mogelijk is een Steekterbrug te bouwen binnen het beschikbare budget en zijn alternatieven onderzocht en beoordeeld op criteria als ruimtelijke inpassing, omgeving, kosten, verkeerseffecten en vaarwegeffecten. Hieruit is een vaste Steekterbrug, op een doorvaarthoogte van 5.4 meter, naar voren gekomen als meest kansrijk alternatief.  De doorvaarthoogte is hiermee 80 cm hoger dan de bestaande brug.

Wat zou een nieuwe beweegbare brug nu moeten gaan kosten?

Op basis van de wettelijke eisen voor een nieuwe beweegbare brug is onderzoek gedaan naar een sober en doelmatig ontwerp waarin de randvoorwaarden uit het bestemmingsplan en de gewenste beeldkwaliteit zijn verwerkt. De kostenraming van deze uitwerking heeft uitgewezen dat er een budgettekort is van ca. 12 miljoen.

Gevolgen aanbesteding

Wat betekent dit voor de lopende aanbesteding van de Steekterbrug?

De aanbesteding van de nieuwe Steekterbrug wordt beëindigd. In verband met de aanbestedingsregels dient een nieuwe aanbestedingsprocedure te worden gestart.

Besluitvorming

Is er al een besluit genomen?

Nee, er is nog geen besluit genomen. Een vaste brug lijkt nu het meest kansrijke alternatief te zijn. De provincie gaat verder onderzoek doen naar deze oplossing en zal de bewoners, bedrijven, (vaar)weggebruikers, gemeente hierbij betrekken. Op deze manier willen we ervoor zorgen dat Provinciale Staten uiteindelijk een afgewogen keuze kunnen maken.

Wanneer zijn inspraakmomenten gepland?

De komende periode wordt een vaste brug verder uitgewerkt. Hierbij wordt ook bekeken of een vaste brug past binnen de regels van het bestemmingsplan. Mocht een wijziging van het bestemmingsplan nodig zijn dan zal de daarvoor gebruikelijke procedure worden doorlopen, inclusief inspraakmogelijkheden.

Uiteindelijk ligt de besluitvorming voor een vaste brug bij Provinciale Staten. Dit geldt voor het nieuwe ontwerp, de kostenraming en ook het wijzigen van het brugtype. Wanneer deze besluitvorming wordt voorbereid is er ook gelegenheid tot inspraak.

De omgeving zal vroegtijdig worden geïnformeerd over de inspraakmomenten die komen.

Gevolgen vaste brug

Waarom wordt er gekeken naar een brug met een doorvaarthoogte van 5.4 meter en niet hoger of lager?

In de verkenning naar alternatieve oplossingsrichtingen zijn meerdere hoogtes bekeken. Hierbij is een vaste brug met een doorvaarthoogte van 5.40 meter naar voren gekomen als meest kansrijk. Namelijk, de huidige vaarwegklasse kan met deze doorvaarthoogte behouden blijven, ook lijkt de brug dan goed ruimtelijk inpasbaar te zijn.

Wat betekent een vaste brug van 5.4 meter doorvaarthoogte voor de omgeving?

  • De bestaande brug heeft een doorvaarthoogte van 4.6 meter. Wanneer de doorvaarthoogte vergroot wordt naar 5.4 meter komen ook het brugdek en de wegen net voor en na de brug hoger te liggen. Hoe hoog de bovenkant van de brug uiteindelijk wordt hangt af van het technisch ontwerp en eventuele maatwerkoplossingen voor bedrijven. Een hogere brug zorgt mogelijk voor bredere taluds. In de uitwerking van het ontwerp wordt het extra ruimtegebruik van de brug zoveel mogelijk beperkt.
  • Bij een vaste brug is geen basculekelder (en mogelijk ook geen pijler) nodig in het water, waardoor de brug minder massief zal ogen.
  • Een vaste brug is per definitie stiller dan een beweegbare brug. Het dek van een vaste brug kan worden uitgevoerd in beton in plaats van staal. Beton is minder onderhevig aan trillingen door het wegverkeer dan een beweegbaar stalen brugdeel. Ook het geluid bij het sluiten van de brug is verleden tijd.

Tot slot is de bouwtijd van een vaste brug in de regel korter dan van een beweegbare brug, wat de overlast voor de omgeving reduceert tijdens de bouw.

Samen met de buurt is het uiterlijk van de nieuwe Steekterbrug bepaald. Hoe komt een vaste brug eruit te zien?

Het ontwerp van de vaste brug wordt de komende periode verder uitgewerkt, qua techniek en vormgeving. Bij een vaste brug is geen basculekelder (en mogelijk ook geen pijler) nodig in het water, waardoor de brug minder massief zal ogen. De architect van de nieuwe Steekterbrug wordt gevraagd een nieuw esthetisch ontwerp te maken voor een vaste brug. De uitgangspunten van het opgestelde beeldkwaliteitsplan worden daarbij zoveel mogelijk overeind gehouden.

Wat betekent een vaste brug voor de omliggende bedrijven en vaarwegverkeer?

Bij een brug met een doorvaarthoogte van 5.4 meter is het voor lege binnenvaartschepen nodig om ballastwater in te nemen om de brug te kunnen passeren.

Hoewel de Steekterbrug geen onderdeel uitmaakt van de Staande Mastroute, geeft een vaste brug daarnaast ook een beperking voor eventuele schepen met een staande mast.

Wat betekent een vaste brug voor het wegverkeer?

Een vaste brug levert een betere doorstroming op voor het wegverkeer omdat de brug bij scheepspassages niet meer open gaat.

Gevolgen bestaande brug

De huidige brug is aan vervanging toe. Is het nog veilig om een aantal jaren te wachten tot de komst van een nieuwe brug?

Op dit moment wordt onderzocht wat er nodig is om de bestaande Steekterbrug op veilige wijze langer in gebruik te houden, tot maximaal 5 jaar vanaf heden. De uitkomsten van dit onderzoek worden binnen enkele weken verwacht.

De bestaande brug geeft veel overlast in de omgeving. Wat doet de provincie hieraan?

Om de hinder zoveel mogelijk te beperken doet de provincie er alles aan om tempo te maken in het vervolgtraject. De bouw van een vaste brug neemt ook minder tijd in beslag dan van een beweegbare brug, waarmee de vertraging beperkt kan worden.

Indeling Steekterbrug

Tekening SteekterbrugKlik voor een vergroting (afbeelding: Tekening Steekterbrug)

Dit is een impressie van de indeling van de bredere Steekterbrug (boven ziet u de huidige indeling, daaronder de nieuwe indeling).

Documenten

  • Notitie RD Vervanging Steekterbrug
  • Bijlage haalbaarheidsanalyse resultaten verkeerssimulatie varianten Steekterbrug
  • Bijlage haalbaarheidsanalyse variantenbeschrijving vervanging Steekterbrug
  • Haalbaarheidsstudie vervanging Steekterbrug
  • Bijlage haalbaarheidsanalyse akoestisch en luchtkwaliteit onderzoek omgeving Steekterbrug

Nieuwsbrief Vervanging Steekterbrug

Met deze nieuwsbrief houdt de provincie Zuid-Holland u regelmatig op de hoogte van het project.

U kunt zich hier inschrijven voor de nieuwsbrief.

Wilt u contact met ons? Kijk dan op de contactpagina.

Contact
Elke dag beter. Zuid-Holland.
Facebook
Twitter
LinkedIn
  • Archief website
  • Cookies
  • Privacy
  • Toegankelijkheid
  • Home
  • Onderwerpen
  • Actueel
  • Politiek en bestuur
  • Online regelen
  • Organogram
  • Contact