Ga naar de inhoud

Translate page

We use WeGlot to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Select language


Provincie Zuid-Holland (naar homepage)
Zoeken
Direct naar
  • Home
  • Onderwerpen
    • Circulair
    • Digitaal Zuid-Holland
    • Economie
    • Energie
    • Erfgoed en cultuur
    • Gezondheid en welzijn
    • Internationaal
    • Klimaatadaptatie
    • Kwaliteit openbaar bestuur
    • Luchtvaart
    • Milieu
    • Natuur en Landschap
    • Omgevingsbeleid
    • Recreatie, Toerisme en Sport
    • Ruimte
    • Verkeer en Vervoer
    • Voedsel
    • Water
    • Woningbouw
  • Actueel
    • Bekendmakingen
    • Nieuws
    • Nieuwsbrieven
    • N-wegen
    • Participatie
    • Podcast
    • Provinciaal archief
    • Verkeersinformatie
  • Politiek en bestuur
    • Provinciale Staten
    • Gedeputeerde Staten
    • Commissaris van de Koning
    • GS-Besluiten
    • Begroting Zuid-Holland
    • Coalitieakkoord 2023-2027
    • Declaraties en dienstreizen
    • Geodata en kaarten
  • Online regelen
    • Belastingen en leges
    • Bezwaren en klachten
    • Informatie
    • Meldingen en verzoeken
    • Leges infrastructuur
    • Overig
    • Provinciale regelingen
    • Subsidies
    • Ter inzage
    • Vergunningen
  • Contact
  • Organisatie
  • Werken voor
Direct naar
  • Contact
  • Organisatie
  • Werken voor
  1. Home ›
  2. Onderwerpen ›
  3. Verkeer en Vervoer ›
  4. Wegverkeer ›
  5. Alle N-wegen ›
  6. N207 ›
  7. N207 Zuid: Waddinxveen, Boskoop en Hazerswoude-Dorp ›
  8. Vragen en antwoorden MER en PIP
Deel dit op
  • Delen op Facebook
  • Delen op X
  • Delen op LinkedIn

Lees voor

Vragen en antwoorden MER en PIP



Het Milieueffectrapport (MER) onderzoekt de effecten van het gebruik van een nieuwe weg op verschillende onderdelen, zoals verkeersstromen, geluid, landschap, natuur, et cetera. Het MER is een bijlage bij het PIP. In het MER vergelijken onderzoekers:

  • de toekomstige situatie met de weg in 2035;
  • de toekomstige situatie zonder de weg in 2035.

Met de weg bedoelen we hier de Bentwoudlaan, Verlengde Beethovenlaan, Verlengde Bentwoudlaan en de maatregelen N209 in Hazerswoude-Dorp.

Vanaf 2016 zijn er 5 varianten uitgewerkt. Alle vijf de varianten zijn onderzocht en vergeleken met elkaar. De resultaten van de gedane onderzoeken staan in verschillende deelrapporten per thema en zijn als bijlagen toegevoegd aan het PIP. De variant waarvoor de bestuurders van de provincie en gemeenten een voorkeur hebben uitgesproken is opgenomen in het PIP.

Advies commissie m.e.r.

De provincie werkt toe naar een definitief PIP N207 Zuid. In 2020 is hiervoor een Concept Ontwerp PIP opgesteld. In 2022 is het Ontwerp PIP vrijgegeven voor advies van de Commissie m.e.r. en het indienen van
zienswijzen. Naar verwachting kan project N207 Zuid eind 2025 het PIP definitief vast laten stellen door Provinciale Staten. Als het PIP definitief is geworden, kunnen de voorbereidingen van de uitvoering starten. We verwachten dat de maatregelen van project N207 Zuid eind 2029 zijn uitgevoerd. Lees meer over de status van het PIP N207 Zuid.

Wie verzorgt het MER-onderzoek?

Een ingenieursbureau heeft van de provincie de opdracht gekregen de milieuonderzoeken te verrichten.

Wat wordt er gedaan met de uitkomsten van de MER?

De uitkomsten van de MER vormen de milieu- en verkeerskundige
onderbouwing voor het wegontwerp. De MER is een bijlage bij het PIP. In 2022 is het Ontwerp PIP onder andere vrijgegeven voor advies van de Commissie m.e.r.. Deze commissie is een Nederlandse adviesraad en adviseert over de inhoud en kwaliteit van het MER (het Milieu
Effect Rapport). Het voorlopige advies van de Commissie m.e.r. uit 2022 gaf aan dat er aanvullende onderzoeken nodig waren voor het MER. Deze onderzoeken zijn in 2025 afgerond. Het MER is opnieuw aangeboden aan de Commissie m.e.r., waarmee zij een definitief advies
over het MER N207 Zuid kunnen uitbrengen.

Wanneer is de MER gereed?

De MER heeft in 2022 samen met het Ontwerp Provinciaal Inpassingsplan (PIP) N207 Zuid ter inzage gelegen. De commissie
m.e.r. heeft hierop geadviseerd het MER aan te vullen. Deze onderzoeken zijn in mei 2025 afgerond. Op basis van het definitieve advies van de Commissie m.e.r. in juli 2025 voegen we in het MER nog wat kwantitatieve data en duiding toe voor de besluitvormers. Daarmee is het MER gereed om aan te bieden aan Provinciale Staten. Naar verwachting is dat eind 2025.

Welke thema’s komen aan bod?

De thema’s die onderzocht worden op een rijtje:

  • Verkeer en Vervoer: Bereikbaarheid, Verkeersveiligheid.
  • Leefbaarheid: Geluid van het wegverkeer, Luchtkwaliteit, Externe veiligheid, Gezondheid.
  • Ruimtelijke kwaliteit: Landschap, Recreatie en Ruimtegebruik, Landschap en Cultuurhistorie, Archeologie, Natuur, Recreatie, Bodem, aardkunde.
  • Water: Waterhuishouding, Waterkwaliteit, Waterveiligheid.
  • Duurzaamheid: Gebruik en hergebruik grondstoffen, Energieverbruik en energiegebruik, Klimaatmitigatie (CO2 uitstoot), Klimaatadaptatie.

Wat is een PIP?

PIP staat voor provinciaal inpassingsplan. Een inpassingsplan is de provinciale variant van een bestemmingsplan. In een inpassingsplan worden de bestemmingen van het grondgebied vastgesteld.

Waar geldt het PIP voor?

Het PIP geldt voor het tracé Bentwoudlaan – Verlengde Beethovenlaan – Verlengde Bentwoudlaan – N209 Hazerswoude-Dorp.

Waarom een PIP?

Er zijn meerdere redenen voor:

  • Als een tracé binnen 1 gemeente valt, volstaat een bestemmingsplan. Het project N207 Zuid raakt meerdere gemeenten. Dan ligt een PIP voor de hand.
  • Het project N207 Zuid wordt aangelegd voor verbetering van de regionale verkeersstructuur en van de leefbaarheid in het gebied.
  • Het tracé Bentwoudlaan – Verlengde Bentwoudlaan – N209 Hazerswoude-Dorp blijft in bezit en beheer van de provincie.
  • Het PIP kijkt ook naar een goede inpassing van de Verlengde Bentwoudlaan in het Bentwoud.
  • Door alle veranderingen die noodzakelijk zijn in één plan op te nemen is er voor inwoners één loket waar zij alle informatie van het gehele project kunnen beschouwen.

Wie stelt het inpassingsplan op?

De provincie stelt het PIP op. Hiervoor is een gespecialiseerd bureau ingehuurd.

Welke onderwerpen komen aan bod in het PIP?

De uitkomsten van de MER worden meegenomen in het PIP. Daarnaast is er afstemming met de waterbeheerders van het gebied; dit wordt de watertoets genoemd. Ook de resultaten van geluidsonderzoek worden meegenomen. Het kan zijn dat er hogere grenswaarden nodig zijn voor de aanleg van de provinciale weg. Daarvoor moet dan een aanvraag ingediend worden.

Wat is de planning voor het PIP?

Om het PIP eind 2025 definitief vast te laten stellen door Provinciale Staten werken we in twee stappen:

  • PIP N207 Zuid toetsen bij Commissie m.e.r.: op 20 mei 2025 hebben de Gedeputeerde Staten het PIP vrijgegeven en aangeboden aan de Commissie m.e.r.. Hiermee kan deze commissie alle stukken nogmaals bekijken en beoordelen.
  • Provinciale Staten besluiten over het PIP N207 Zuid: na het advies van de Commissie m.e.r. wordt het definitieve PIP aangeboden aan Provinciale Staten. Dit is het moment waarop iedereen kan inspreken bij de (commissie)vergadering van Provinciale Staten. De planning is dat Provinciale Staten eind 2025 vergaderen over het PIP N207 Zuid.
    Als het PIP definitief is geworden, kunnen de voorbereidingen van de uitvoering starten. We verwachten dat de maatregelen van project N207 Zuid eind 2029 zijn
    uitgevoerd

Wat wordt er gedaan met de uitkomsten van het PIP?

Als het PIP is vastgesteld, is er een juridische basis voor aanleg van de weg. Na vaststelling van het PIP start de aanbestedingsfase van het project en wordt de weg aangelegd.



Krachtig Zuid-Holland

Volg ons op sociale media

  • Facebook
  • X
  • LinkedIn
  • Mastodon
  • Instagram
  • Archief website
  • Cookies
  • Privacy
  • Toegankelijkheid
  • Ict-kwetsbaarheid melden
  • Home
  • Onderwerpen
  • Actueel
  • Politiek en bestuur
  • Online regelen
  • Organogram
  • Contact