Je kunt ervoor kiezen om een subsidie door een andere organisatie of persoon (intermediair) aan te laten vragen. Dan moet je jouw intermediair vooraf toestemming geven om een ketenmachtiging aan te vragen. Daarmee machtig je deze intermediair digitaal middels eHerkenning om namens jouw bedrijf of organisatie in te loggen en een subsidie aan te vragen. Meer informatie hierover vind je op de website eherkenning.nl/nl/eherkenning-gebruiken/machtigen.
De provincie ziet graag meer mogelijkheden voor reizigers om van deelmobiliteit (zoals fietsen, brom- en snorfietsen, steps en bakfietsen) gebruik te maken. Dit vergroot de keuzevrijheid voor reizigers en de bereikbaarheid in Zuid-Holland. Met name in situaties waar de afstand van OV-halte tot de eindbestemming groter wordt als gevolg van Transitie in het Openbaar Vervoer.
Met de subsidie kunnen aanpassingen aan een haltelocatie worden gerealiseerd, kan deelmobiliteit en of een mobiliteitshub worden ontwikkeld of kan worden bijgedragen aan de aanloopverliezen bij de eerste exploitatie van deelmobiliteit.
Tot de aanpassingen van een halte behoren voorzieningen zoals een abri, fietskluizen, oplaadpunten voor elektrische voertuigen. Het betreft haltes waar veel overstappen naar openbaar vervoer plaatsvinden of zullen gaan plaatsvinden. Met de subsidiemogelijkheid voor ketenmobiliteit wordt een robuuste toekomstbestendige inrichting van de mobiliteit in Zuid-Holland verder versterkt.
Normbedragen
Voor de onderbouwing van de projectkosten vereist de regeling een kostenraming volgens de SSK- methodiek. Voor een aantal eenvoudige standaard infrastructurele maatregelen hoeft er geen uitgebreide SSK-kostenraming te worden opgesteld.
In het bijgaande stroomschema kun je toetsen of een normbedrag van toepassing is in jouw situatie, of dat een SSK-raming noodzakelijk blijft.
In het bijgaande rekenmodel (excel sheet) kan een normbedrag worden berekend. Het resultaat van de normkostenberekening dient als kostenonderbouwing van de aanvraag. Dit kan in het aanvraagformulier worden ingevuld.
De normbedragen zijn opgesteld voor de volgende infrastructurele maatregelen:
- Vrijliggende (brom)fietspaden
- Duurzaam Veilig maatregelen
- Openbaar Vervoer bushaltes
De berekening van normbedragen is alleen betrouwbaar voor projecten van meer dan €50.000 aan investeringskosten of een lengte van (brom)fietspaden van meer dan 500 meter. Daarnaast zijn normbedragen opgenomen voor standaardvoorzieningen.
Je vult de juiste parameters in het bijgaande rekenmodel (excel sheet). Een toelichting op het gebruik van het rekenmodel kan worden gelezen in de Normbedragengids voor de SRM 2017. In het rekenmodel zijn normbedragen opgenomen, met het prijspeil per 1 januari 2024.
Voorwaarden
Een aanvraag om subsidie kan alleen worden ingediend door aanbieders van deelmobiliteitssystemen en wegbeheerders binnen de concessiegebieden van openbaar vervoer van de provincie Zuid-Holland.
Aanpak
Meer informatie over de procedure rond aanvraag, (tussentijdse) verantwoording, meldingsplicht en vaststelling van subsidies vind je onder Subsidiestelsel. Naast de regels van de specifieke regeling, zijn op subsidieverstrekkingen ook de regels van de Algemene subsidieverordening Zuid-Holland 2013 van toepassing.
Je kunt digitaal of per post een subsidieaanvraag indienen. Voor een digitale aanvraag maak je gebruik van het ‘e-formulier’, voor een aanvraag per post gebruik je het ‘aanvraagformulier’.
Contact
Met vragen kun je terecht bij het Contactcentrum, zuidholland@pzh.nl of 0704416622.
Voor nadere informatie over de toepassing van het rekenmodel kun je terecht bij de heer N. Bakir, n.bakir@pzh.nl of 0655449474.
Termijn
Aanvragen kunnen worden ingediend tot 1 december van het jaar waarop de aanvraag betrekking heeft.
Bezwaar en beroep
Als je het niet eens bent met het besluit op jouw aanvraag kun je hiertegen binnen 6 weken bezwaar maken. Kijk voor meer informatie op de webpagina Bezwaar tegen beslissing provincie.