Deel dit op
Op deze pagina vind je de besluiten van Gedeputeerde Staten sinds 1 januari 2017, inclusief de toelichting en de bijlagen. Zo kun je nagaan welke besluiten het college heeft genomen en waarom.
De besluiten van Provinciale Staten vind je in het Stateninformatiesysteem.
De publicaties op deze pagina zijn uitsluitend informatief; ze zijn geen officiële bekendmaking in de zin van de Algemene wet bestuursrecht of Provinciewet. Je kunt er geen rechten aan ontlenen.
Woo-verzoeken: Bekijk de informatie over informatieverzoek Wet open overheid.
Huidige resultaten: 3341-3350
Zuid-Holland is een van de dichtstbevolkte en meest geïndustrialiseerde gebieden ter wereld. Een goede zoetwatervoorziening is van groot belang voor het bedrijfsleven en de drinkwatervoorziening. Klimaatverandering en milieuverontreiniging zorgen voor perioden met gebrek aan zoet en schoon water. Tegelijkertijd zijn er perioden met teveel neerslag. Een groot deel van het tijdelijke wateroverschot spoelt nu onbenut weg. Benutting van de ondergrond als buffer wordt in gebieden met brak grondwater nog nauwelijks toegepast. In het project COASTAR (Coastal Aquifer STorage And Recovery) is verkend hoe ondergrondse opslag van zoet water en winning van brak water bij kunnen dragen aan een robuuste zoet- en drinkwatervoorziening in Zuid-Holland. Op 18 mei ondertekenen overheden, drinkwaterbedrijven, kennisinstellingen en bedrijfsleven een intentieverklaring. Partijen zullen de opgedane kennis verder uitwerken en deze benutten bij de in 2021 te nemen beslissingen voor het landelijke Deltaprogramma Zoet Water.
15 mei 2018
De overlast veroorzaakt door lang parkerende vrachtwagens in het Westland en op verzorgingsplaatsen langs de Rijkswegen is de afgelopen jaren toegenomen. Om deze overlast te verminderen hebben het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en Rijkswaterstaat met de steun van de Provincie Zuid Holland besloten om €1,55 miljoen van het kwaliteitsnet goederenvervoer budget te gebruiken voor de realisatie van een truckparking langs de A20 nabij Maasdijk. De provincie is trekker van het kwaliteitsnet goederenvervoer.
15 mei 2018
De Telegraaf van 4 april 2018 meldde over Helihaven Ypenburg dat sinds 2013 dagelijks wordt gevlogen vanaf de helikopterluchthaven aan de Spoorlaan. In de beantwoording wordt toegelicht dat deze berichtgeving uitging van onjuiste informatie. Sinds 2015 wordt gebruik gemaakt van de locatie van Tijdelijk en Uitzonderlijk Gebruik, met een maximum van 24 starts en 24 landingen per jaar. De DCMR ziet toe op de naleving van de regels. Met de inwerkingtreding van de luchthavenregeling op 21 januari jl. zijn 400 starts en 400 landingen per jaar toegestaan. Gemiddeld komt dit neer op circa 1 vlucht per dag.
15 mei 2018
In het antwoord op de schriftelijke vragen 3385 van 50PLUS wordt aangegeven dat Gedeputeerde Janssen verslag doet aan Provinciale Staten van de verkenningen en gesprekken die in dit verband plaatsvinden.
15 mei 2018
Op grond van de Waterschapswet maakt de provincie voor alle waterschappen een reglement van bestuur. Het reglement dat er voor het Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard moet gewijzigd worden. Het proces dat moet worden gevolgd is beschreven in diezelfde Waterschapswet. Vandaag hebben gedeputeerde staten het voorontwerp van de wijziging vastgesteld, alsmede de brief waarmee dat stuk naar het waterschap wordt gestuurd. De beoogde wijzigingen betreffen drie onderwerpen. Als eerste wordt de kaart aangepast. Dat is omdat er in de afgelopen jaren diverse grenswijzigingen met andere waterschappen hebben plaatsgevonden de niet op de reglementskaart zijn meegenomen. Als tweede wordt de Vereniging van Bos- en Natuurterreineigenaren aangewezen als instantie die bestuursleden voor de categorie natuur mag benoemen. Deze wijziging wordt landelijk bij alle waterschappen doorgevoerd. Als derde worden de bepalingen die zijn opgenomen over de kostentoedeling voor de wegentaak gewijzigd. Het hoogheemraadschap heeft geconstateerd dat het belang dat natuureigenaren hebben bij de wegentaak niet echt verschilt van het belang dat andere eigenaren van onbebouwde gronden hebben bij de wegentaak. Met de voorgestelde wijziging van het reglement wordt het mogelijk gemaakt dat de heffing die aan beide categorieën wordt opgelegd even hoog is.
15 mei 2018
De provincie vraagt de diverse Zuid-Hollandse regio’s hun regionale kantorenvisie te actualiseren. Aanleiding is de Discussienota Kantoren Zuid-Holland die de provincie in maart 2018 heeft gepresenteerd. Hierin worden enkele veranderingen voorgesteld om ervoor te zorgen dat er voldoende ruimte blijft om kantoren te vestigen op goed bereikbare locaties in het stedelijke gebied en om leegstand op minder goede plekken verder terug te dringen. Ook moeten de regio’s in hun visies meer aandacht besteden aan duurzaamheid van kantoorgebouwen en dient de kantorenmarkt in een breder perspectief bekeken te worden, bijvoorbeeld de nauwe relaties met wonen, bedrijventerreinen en infrastructuur.
15 mei 2018
Gedeputeerde Staten stemmen in met de Regionale Woonagenda 2017 die de regio Holland Rijnland heeft opgesteld. De regio heeft in deze visie veel aandacht voor kwaliteit van wonen, denk daarbij aan locatie, doelgroepen en duurzaamheid. De provincie streeft daar ook naar onder het motto ‘de juiste woning op de juiste plek’. De provincie heeft het afgelopen jaar samengewerkt met de regio Holland Rijnland aan de Regionale Woonagenda en het woningbouwprogramma. Gedeputeerde Staten wil deze samenwerking verder voortzetten om het woningbouwprogramma meer in lijn te brengen met de kwalitatieve ambitie die in de Regionale Woonagenda wordt genoemd. Zo moet nóg concreter worden hoe die ambitie vorm krijgt.
15 mei 2018
Provinciale Staten hebben op 20 december 2017 een aanpassing van de Verordening ruimte vastgesteld voor het onderdeel intensieve veehouderij. Gedeputeerde Staten hebben daarbij toegezegd dat zij Provinciale Staten jaarlijks informeren over het aantal uitbreidingen en verplaatsingen van bedrijven voor intensieve veehouderij en de relatie met emissies, kwaliteit leefomgeving en volksgezondheid. Gedeputeerde Staten doen in voorliggende brief hiervoor een voorstel aan PS.
15 mei 2018
Onlangs heeft de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit de provincies verantwoordelijk gemaakt voor het bestrijden van een dertigtal invasieve uitheemse soorten. Dit zijn planten en dieren die oorspronkelijk niet in ons land voorkwamen en die zich hier gevestigd hebben, waarbij zij snel in aantal toenemen en de inheemse soorten verdringen. Voorbeelden zijn Amerikaanse brulkikker, Pallas eekhoorn, Aziatische hoornaar, Huiskraai en Struikaster. In Zuid-Holland wordt op dit moment nog gewerkt aan het verwijderen van de Kleine waterteunisbloem op Tiengemeten. Het besluit van de minister betreft alle soorten van de door de Europese Commissie vastgestelde zogenaamde ‘Unielijst’, met uitzondering van de Beverrat (waarvoor de waterschappen verantwoordelijk blijven) en de Wolhandkrab en de uitheemse rivierkreeften (waarvoor het Rijk verantwoordelijk blijft). De kosten die deze taak met zich mee zal brengen zijn moeilijk te voorspellen, omdat de toekomst zal uitwijzen welke soorten in welke mate zich in Zuid-Holland zullen vestigen en wat vervolgens de kosten zullen zijn van de eliminatie. Voorlopig gaan Gedeputeerde Staten uit van een bedrag van € 100.000,- per jaar in totaal, wetende dat de werkelijk benodigde uitgaven hoger kunnen uitvallen, maar ook (aanzienlijk) lager.
15 mei 2018
Het Kaderbesluit Infrastructuur 2018 bevat strategische keuzes rond aanpassing en verdeling van de financiële middelen (dekking) binnen het Programma Zuid-Hollandse Infrastructuur (PZI) voor zowel instandhouding van infrastructuur als de aanleg van nieuwe infrastructuur. Het wordt elk voorjaar tegelijk met de Kadernota voorgelegd aan Provinciale Staten. Het biedt het financiële kader voor het PZI dat in het najaar wordt vastgesteld. De grootste wijzigingen in dit Kaderbesluit Infrastructuur zijn het opnemen van een financiële reserveringen voor de aanpak A12 corridor en realisatie van Light Rail binnen de regio Rotterdam – Den Haag (Hoekse Lijn) en het verhogen van de budgetten van de Rijnlandroute (o.a. voor snelfietsroute Leiden – Katwijk) en de Bereikbaarheid Haarlemmermeer-Bollenstreek (in verband met voorlopig voorkeursalternatief). Daarnaast worden budgetverschuivingen voorgesteld ten behoeve van nieuwe fietsprojecten, extra werkzaamheden in lopende projecten, een tweetal pilots voor energietransitie en de overdracht van wegen.
15 mei 2018