Het aanpassen van de N470 naar een weg die energie geeft, is een geheel nieuw proces voor de provincie. Het normale proces van groot onderhoud wordt namelijk uitgebreid met nieuwe oplossingen op het gebied van energiebesparing en –opwekking. Door vooral op het resultaat te sturen, zorgt de provincie ervoor dat experimentele en bewezen oplossingen allebei een plek krijgen in de nieuwe N470. Grofweg bestaat dit proces uit 6 fases, die hieronder worden beschreven.
Onderzoeksfase

In 2014 maakt de provincie een inventarisatie van het onderhoud dat uitgevoerd moet worden aan de N470. Ingenieursbureau Royal Haskoning DHV heeft een nulmeting uitgevoerd. Daarin is gemeten hoeveel CO2 vrijkomt bij het beheer en onderhoud van de weg. Zo is bepaald waar de grootste winst ligt op het gebied van energiebesparing en -opwekking.
Tegelijkertijd werd eind 2014 gesproken met de omgeving om ideeën uit te wisselen, en onderzocht de provincie de innovaties die nu al in wegen worden toegepast.
Naar aanleiding van het onderhoud dat uitgevoerd moet worden en een inventarisatie van maatregelen op het gebied van energie, zijn in 2015 10 oplossingen gekozen om verder te onderzoeken. Van deze 10 oplossingen is doorgerekend of ze voldoende CO2-reductie opleveren tegen een redelijke prijs. Zo is er onder andere gekeken of het maaisel van de bermen gebruikt kan worden om energie op te wekken. 4 van de 10 innovaties bleken geschikt en zijn door de provincie voorgeschreven in de aanbestedingsprocedure. Daarnaast zijn er nog een aantal aanvullende duurzaamheidsoplossingen voorgeschreven.
Participatiefase

De provincie weet alles van het onderhouden en beheren van wegen. Maar welke oplossingen het meest geschikt zijn om te zorgen dat de N470 een weg wordt die energie geeft, kan zij veel beter samen met kennisinstellingen en bedrijven bepalen. Daarom nodigde de provincie Zuid-Holland in de participatiefase kennisinstellingen, bedrijven en gebruikers uit om mee te doen. Samen met deze partners werden oplossingen bedacht voor bijvoorbeeld de verlichting, het gebruik, het wegdek en het groenbeheer. Dat resulteerde in een voorlopig ontwerp dat tijdens een bewonersavond aan alle geïnteresseerden werd getoond. Naar aanleiding van alle suggesties en ideeën werd het voorlopig ontwerp uitgewerkt tot een definitief ontwerp, dat als basis dient voor de Bouwfase.
In 2015 heeft de provincie in samenwerking met het Hoogheemraadschap van Delfland langs de N470 een testlocatie aangelegd voor een nieuwe manier van stroom opwekken. Het jonge, innovatieve bedrijf Plant-e test daar op grote schaal hun systeem om duurzame energie op te wekken via de wortels van levende planten. Het doel van deze testlocatie is om te achterhalen hoe het rendement van deze nieuwe techniek vergroot kan worden.
Voorbereidingsfase

In 2015 kiest de provincie advies- en ingenieursbureau Tauw om de werkzaamheden aan de N470 te begeleiden.
In de aanloop naar de start van de aanbesteding, heeft de provincie begin 2016 een innovatiemiddag georganiseerd om aannemers en innovatieve bedrijven op het gebied van energie en infrastructuur met elkaar in contact te brengen. Ook zijn alle vergunningen, het bestek, de minimale eisen en het voorlopige ontwerp gemaakt om de aanbesteding te kunnen starten.
Het ontwerp voor de kruising van de N470 met de Zuidpoldersingel is verder uitgewerkt en de voorbereidingen voor de aanbesteding van dit onderdeel zijn getroffen.
Met de Gemeente Pijnacker Nootdorp is overeenstemming bereikt over de aansluiting tussen de N470 / Komkommerweg en de aansluiting N470 / Oostelijke Randweg. Daarnaast is het beheer en onderhoud van de berm van de N470 tussen station Delft Zuid en de Schie overgedragen aan de Bedrijvenkring Schieoevers. Ook heeft de Bedrijvenkring Schieoevers het initiatief genomen om het viaduct van de Kruithuisweg over de Schieweg te verfraaien. In samenwerking met de Gemeente Delft en de provincie is daar nu een kunstwerk gerealiseerd.
Tot slot zijn in 2017 langs de N470, ter hoogte van de aansluiting op de A13, meetinstrumenten geplaatst om de hoeveelheid zonlicht en wind te meten. Deze gegevens worden gebruikt om te beoordelen hoe de huidige geluidsmuur het beste ingericht kan worden om duurzame energie op te wekken.
Aanbestedingsfase

De aanbestedingsfase is gestart in 2017. In juni 2018 werd deze fase afgerond en is een aannemer gekozen. De aanbesteding werd gepubliceerd en geïnteresseerden konden zich inschrijven. Na de eerste selectiefase bleven er nog 5 aannemers over. De procedure die gevolgd werd, is een zogenaamde concurrentiegerichte dialoog. In dit proces worden de aannemers uitgedaagd om binnen het programma van eisen eigen innovaties voor te stellen en zo veel mogelijk CO2-reductie te behalen. Naast de eigen innovaties van de aannemer, heeft de provincie zelf ook een paar maatregelen voorgeschreven die zij graag terugziet in de weg. Over deze innovaties leest u meer op de pagina Innovaties. Bouwbedrijf Boskalis Nederland is als aannemer gekozen voor de werkzaamheden aan de N470.
Bouwfase

Eind april ging de schop in de grond en is 'het werk buiten' gestart. Momenteel is e bouwfase nog in volle gang. In deze fase van het project wordt groot onderhoud uitgevoerd en krijgt de N470 een volledige make-over. De fundering wordt vervangen en de inrichting van de rijbanen wordt aangepakt om de doorstroom te verbeteren. Hierover leest u meer op de pagina verbeteringen. In deze fase worden ook energiemaatregelen aangebracht en krijgen de proefopstellingen voor de meer experimentele oplossingen een plek. Grote wegafsluitingen vinden zo veel mogelijk tijdens het weekend of ’s nachts plaats. Zo wordt de overlast voor weggebruikers van de N470 zo klein mogelijk gehouden. Lees meer over de werkzaamheden in de bouwplanning.
Oplevering

De N470 is in november 2020 opgeleverd. De oplevering van de weg is een belangrijk moment: vanaf nu geeft de N470 energie! Een goede reden voor een feest. Zodra de weg in gebruik genomen is, is het ook tijd om het effect van de genomen maatregelen te meten. De nulmeting die tijdens de onderzoeksfase is gedaan vormt hierbij het uitgangspunt. Het energieverbruik van de verlichting en de wegmarkering wordt bijvoorbeeld vergeleken met de oude situatie, om te verifiëren of de berekende energiewinst ook daadwerkelijk gehaald wordt. Door metingen te doen, weet de provincie of deze maatregelen ook toegepast moeten worden in andere wegen.